SELAMAT DATANG

MAI BERTAMU

stat counter page
Download a stat counter from elogicwebsolutions.com

MAJLIS TAMAN-TAMAN FIRDAUS DI SURAU MADAH

1. KULIAH MAGHRIB: MALAM AHAD- MLM SABTU
2.SETIAP PAGI AHAD KULIAH SUBOH
3. SETIAP PETANG: ISNIN & KHAMIS : KULIAH MUSLIMAT
( RUJUK JADUAL )

4.PAGI AHAD MINGGU KE-2 ( KULIAH TAFAQQUH FI DIN)
OLEH: ALF US TARMIZI ABD RAHMAN)

5. AQIQAH SETIAP BULAN.
( RUJUK JADUAL )

6. USRAH KAWASAN:
MLM SABTU MINGGU KE -4


SABDA NABI SAW:
طلب العلم فريضة على كل مسلم ومسلمة
" Belajar adalah wajib kepada setiap lelaki dan wanita Muslim"
اطلب العلم من المهد الى الحد
"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"

Saturday, July 11, 2009

KULIAH TAUHID JUL 09

KULIAH TAUHID JUL 09
Beriman kepada Malaikat:

Beriman dengan betul:Tafsil bukan Ijmal.
ciri-ciri Malaikat:
1. Dari cahaya
2.Tidak derhaka kepada Allah.
3.Sentiasa menjalankan tugas yang diberikan Allah.

Manusia ada 2 unsur : unsur binatang dan unsur Malaikat: Justru itu manusia kena ambil sifat Malaikat seperti tidak derhaka dan sentiasa tunaikan amanah.

Perlu bentuk diri agar mempunayi sifat-sifat ketaatan.

Beriman kepada Malaikat suatu kewajipan.Juga beriman dengan sifat-sifat malaikat. Umpamanya Jibril ada sayap, 600 sayap.

Ciri-ciri nya ada dalam qur'an dan hadis Nabi.

Firman Allah:



(آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ) (البقرة : 285 )

285. Rasul telah beriman kepada Al Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): "Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari rasul-rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan kami taat." (Mereka berdoa): "Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali."
(وَتَرَى الْمَلَائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ وَقِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ) (الزمر : 75 )
75. Dan kamu (Muhammad) akan melihat malaikat-mmlaikat berlingkar di sekeliling 'Arsy bertasbih sambil memuji Tuhannya; dan diberi putusan di antara hamba-hamba Allah dengan adil dan diucapkan: "Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam."
(



Malaikat sentiasa mengurus kehidupan manusia.

(فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَـكِنَّ اللّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلاء حَسَناً إِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ) (الأنفال : 17 )

17. Maka (yang sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allahlah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar, tetapi Allah-lah ) yang melempar. (Allah berbuat demikian untuk membinasakan mereka) dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin, dengan kemenangan yang baik. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Hubungan Malaikat dengan Manusia:
(

Bila Nutfah( benih) masuk kerahim wanita, Allah perintah Malaikat yang menjaganya sehingga lahir.

Adapun hakikat Malaikat, Allah sahaja yang mengetahuinya.
Allah cerita apa yang mampu difikirkan oleh manusia sahaja , demi untuk kebaikan manusia di dunia ini.

Mukmin yang sebenar tetap mengaku apa sahaja yang diterangkan Allah samada secara pendek atau panjang, tiada haloba untuk menambah atau mengurangkan apa sahaja demi mencari redha Allah sahaja.
Sifat kejadian Malaikat:

4. Dijadika terlebih dahulu dari manusia.


وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ) (البقرة : 30 )



Khalifah dijadikan untuk berpolitik


Syarat Khalifah:

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا

وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ) (البقرة : 30
1.Tasbih( aqidah sempurna)
2. Tahmid( Syukur )melaksanakan
3. Tasauf ( Akhlaq)
Kalau dilantik juga , maka rosaklah dunia.
Khalifah bukan hadiah tetapi ujian dan amanah
Hadiah tidak di uji...Malaikat ingat hadiah , rupanya tidak.

Ulasan:
Orang melayu masih lemah berpolitik , jika tidak memahami ayat ini..
Kita hanya boleh bercakap tetapi tidak boleh laksanakan.Justru itu perlunya kuasa khalifah atau kuasa politik.

Kejadian manusia, Malaikat dan Jin dari unsur berbeza, hikmatnya untuk memudahkan kehidupan manusia, agar tidak perlu berebut bagi mencari rezki.

Oleh itu Malaikat yang mengurus manusia tidak akan mempunyai apa-apa kepentingan.Mereka hanya patuh dan melaksanakan perintah Allah untuk di sampaikan kepada manusia.

No comments: