SELAMAT DATANG

MAI BERTAMU

stat counter page
Download a stat counter from elogicwebsolutions.com

MAJLIS TAMAN-TAMAN FIRDAUS DI SURAU MADAH

1. KULIAH MAGHRIB: MALAM AHAD- MLM SABTU
2.SETIAP PAGI AHAD KULIAH SUBOH
3. SETIAP PETANG: ISNIN & KHAMIS : KULIAH MUSLIMAT
( RUJUK JADUAL )

4.PAGI AHAD MINGGU KE-2 ( KULIAH TAFAQQUH FI DIN)
OLEH: ALF US TARMIZI ABD RAHMAN)

5. AQIQAH SETIAP BULAN.
( RUJUK JADUAL )

6. USRAH KAWASAN:
MLM SABTU MINGGU KE -4


SABDA NABI SAW:
طلب العلم فريضة على كل مسلم ومسلمة
" Belajar adalah wajib kepada setiap lelaki dan wanita Muslim"
اطلب العلم من المهد الى الحد
"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad"

Wednesday, February 11, 2009

MINGGU GALAKAN SOLAT 2009 DI SURAU MADAH SERI MANJUNG PERAK


Tegakkan Kalimah Allah dalam kehidupan


Sokong dan cintailah Majlis Ilmu


Tanah Perkuburan Cangkat Larang
Semadinya Sahabat seperjuangan Allahyarham Roslan Shahrom-Alfatehah

Talqin dibaca..Tazkirah untuk semua
Setiap yang hidup pasti mati

Alhamdulillah Pihak Jawatankuasa MADAH dengan kerjasama pengarah program Akhi Osman Ahmad telah berjaya mewujudkan persekitaran dan suasana cintai Solat:

Program bermula:

Tarikh : 7 Feb 2009 - 15 Feb 2009

Masa: Hari Biasa setiap lepas Solat Maghrib.
: Pagi Ahad: Kuliah Suboh

Kuliah Istimewa...

: Sabtu 14 Feb 09 - Jam 9.00 - 12.00 Tgh) Kursus Imam Bilal:
Oleh Af Us Radhi Kamarulhailan
( Juri Akademi AlQur'an )

Sebelah malamnya ( 7.30- 9.30 malam: Muzakarah Solat)
oleh Af Us Zulkanaian Ibrahim
( Bekas Imam Masjid Negeri, Ipoh )

Ahad: 15 feb 09( -8.00 - 12.30 tgh): Khusus untuk anak-anak
dari usia 7 tahun hingga 17 tahun
Pertandingan Pidato
Ujian amali solat
Pertandingan azan
Mewarna
Penilaian Hafazan

( Sila hubungan MADAH )

Malamnya: Aqiqah & Ceramah oleh:
Dato' Syeikh Md Baderudin Hj Ahmad
( Ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah)

SEMUA DI JEMPUT HADIR.
Sebagai panduan makalah berkaitan solat untuk tatapan semua sahabat... sebarkanlah ilmu...

FIQH SOLAT BERJEMAAH


Bahan ini disusun dan diolah dari kitab rumi yang

asalnya dipetik dari sebuah kitab jawi dengan gaya

bahasa lama. Saya mengemukakannya dalam bentuk

yang lebih moden dan mudah untuk tatapan anda. Moga

bermanfaat.

12 Syarat Sah Menjadi Makmum:

1.Berniat makmum-dengan berjemaah atau mengikut imam

2.Berada bersama imam di satu tempat

3.Makmum mengikut imam pada perbuatan sunat (yang

sekiranya makmum menyanggahi imam ia adalah perbuatan

keji dalam solat)

4.Makmum tidak ketinggalan dari imam sebanyak 2 rukun

perbuatan

5.Makmum bertakbiratul Ihram kemudian dari imam

6.Makmum menganggap solat imam sebagai sah

7.Solat imam tidak diulangi

8.Imam tidak menjadi makmum kepada orang lain

9.Imam lebih kedudukan/ martabat dari makmum

10.Tumit makmum di belakang tumit imam

11.Makmum tahu perpindahan rukun perbuatan imam

12.Solat makmum sama perbuatannya dengan perbuatan solat

Imam

Huraian:

Perkara pertama: Berniat makmum-dengan berjemaah

atau mengikut imam

Disyaratkan mengikut pada takbiratul Ihram pada solat yg

disyarat berjemaah seperti solat Jumaat, solat yang diulang,

solat Jamak Taqdim kerana hujan bagi orang yang bermukim.

Jika tidak, solat tidak sah. Begitu juga imam, berniat imam

ketika takbiratul Ihram.

Jika solat tidak disyaratkan berjemaah, makmum/ imam boleh

niat berjemaah selepas Takbiratul Ihram. Solat kedua-duanya

sah, tetapi makruh bagi makmum, tidak makruh bagi imam,

tetapi fadilat berjemaah didapati setakat berniat imam sahaja.

Makmum yang tidak berniat mengikut imam, sedangkan

perbuatan solatnya seperti menanti perbuatan imam dengan

kadar lama, batal solatnya. Melainkan ia menanti sekejap atau

secara kebetulan.

Perkara kedua: Berada bersama imam di satu tempat

Ada 4 situasi:

i) Sama-sama di dalam masjid

ii) Imam dalam masjid, makmum luar masjid

iii) Imam luar masjid, makmum dalam masjid

iv) Imam dan makmum di luar masjid-surau, madrasah,

musolla, rumah, padang dll

i) Sama-sama dalam masjid (walaupun jarak makmum-imam

lebih 300 hasta, dihalang dinding, makmum di atas, imam di

bawah atau sebaliknya dengan syarat ada laluan/ tangga

menujunya)

Makmum sah mengikut imam dengan 2 syarat.

1.Makmum mengetahui perpindahan rukun perbuatan imam,

sama ada dengan melihat, mendengar suara, atau suara

muballigh atau melihat perbuatan makmum lain.

2.Makmum tidak berada dalam bilik yang pintunya dipaku.

Tidak mengapa jika sekadar diselak, dikunci.

ii) Imam dalam masjid, makmum luar masjid

dengan syarat jarak kedudukan makmum (pertama luar masjid)

tidak melebihi 300 hasta. Kiraan permulaan jarak dari tepi

masjid, bukan dari imam, kerana masjid sebagai tempat solat

iii) Imam luar masjid, makmum dalam masjid

dengan syarat sama seperti di atas.

iv) Imam dan makmum di luar masjid-surau, madrasah,

musolla, rumah, padang dll

2 syarat:

1. jarak kedudukan makmum-imam atau jarak dari saf hadapan

dengan imam tidak melebihi 300 hasta.

2. tiada dinding menghalang antara makmum dan imam

walaupun nampak imam, atau dinding tidak menghalang laluan

tetapi tidak kelihatan seperti tabir. Ia berlainan dari dinding

yang mempunyai pintu, dibuka ketika solat.

Perkara ketiga: Makmum mengikut imam pada

perbuatan sunat (yang sekiranya makmum

menyanggahi imam, ia adalah perbuatan keji dalam

solat)

Sunat-sunat yang keji apabila makmum menyalahi imam ialah

seperti sujud tilawah, tasyahhud awal, qunut dan sujud sahwi.

a) Sujud Tilawah

Makmum mesti mengikut imam-sama ada melakukannya atau

meninggalkannya. Sekiranya makmum tidak mengikut

perbuatan imam, solatnya batal.

b)Tasyahhud awal

Makmum mesti mengikut imam jika imam melakukannya. Jika

imam duduk untuk tasyahhud kemudian meninggalkannya,

makmum boleh membaca tasyahhud. Jika imam meninggalkan

tasyahhud, makmum tidak boleh tasyahhud.

c) Qunut

Makmum tidak wajib mengikut imam, sama ada melakukannya

atau meninggalkannya. Sekiranya imam baca qunut, makmum

boleh meninggalkannya. ( tetapi tidak boleh sujud )

Begitu juga sebaliknya, tetapi dengan syarat

sempat bersama imam dalam sujud pertama. Jika makmum

membaca qunut sedangkan imam tidak, makmum sempat

bersama imam ketika duduk antara dua sujud, hukumnya

makruh. Jika imam sujud kedua, sedangkan makmum masih

membaca qunut (iaitu belum turun sujud), batal solat makmum.

d) Sujud sahwi

Makmum wajib mengikut jika imam melakukannya. Jika imam

meninggalkannya, makmum boleh sujud sahwi selepas imam

memberi salam.

Perkara keempat: Makmum tidak ketinggalan dari imam

sebanyak 2 rukun perbuatan (atau mendahului imam

dengan 2 rukun perbuatan)

Jika makmum terlambat satu rukun perbuatan dari imam,

hukumnya makruh.

Jika makmum mendahului satu rukun perbuatan dari imam,

hukumnya haram. (Solat tidak batal)

Sekiranya makmum muafiq, tidak sempat menghabiskan

bacaan Fatihah, imam rukuk. Makmum boleh meneruskan

bacaan Fatihah sehingga imam mendahuluinya 3 rukun panjang

(rukuk, sujud pertama, sujud kedua). Iktidal dan duduk antara

dua sujud dikira rukun pendek.

Perkara kelima: Makmum bertakbiratul Ihram kemudian

dari imam

Iaitu imam selesai menyebut ‘ra’ pada ‘Allahu akbar’

Perkara keenam: Makmum menganggap solat imam

sebagai sah

Iaitu makmum mengikut imam dalam keadaan imam meyakini

solatnya sah.

Perkara ketujuh: Solat imam tidak diulangi

Contohnya imam solat dengan tayammum kerana tiada air

sedangkan ia bukannya musafir, atau imam solat dengan

tayammum yang ada najis di bawah balutan lukanya dll, maka

solat imam perlu diulangi.

Perkara kelapan: Imam tidak menjadi makmum kepada

orang lain

Sekiranya imam memberi salam, makmum bangun bagi

menambah rakaat yangbelum cukup, maka boleh

berimamkannya.

Perkara kesembilan: Imam lebih kedudukan/ martabat

dari makmum

Perempuan tidak boleh menjadi imam kepada lelaki, Ummi

(tidak pandai membaca dengan baik) tidak boleh menjadi imam

kepada qari.

Perkara kesepuluh: Tumit makmum di belakang tumit

imam

Sekiranya tumit makmum sama dengan tumit imam, hukumnya

makruh.

Perkara kesebelas: Makmum tahu perpindahan rukun

perbuatan imam

Sama ada dilihat, didengar imam atau gerakan makmum disaf

belakang imam atau suara orang yang menguatkan suara untuk

menyampaikan perpindahan imam.


Perkara keduabelas:
Solat makmum sama perbuatannya

dengan perbuatan solat imam

Maksudnya pada perbuatan sahaja, tidak disyaratkan pada niat.

Oleh itu, tidak sah makmum solat Zohor berimamkan yang solat

jenazah atau gerhana dan sebaliknya.

Jika yang solat Zohor berimamkan yang sunat, atau solat tunai

berimamkan yang qada’, atau yang banyak bilangan rakaat

berimamkan yang sedikit bilangan rakaat atau sebaliknya, sah

solat semuanya.

Beberapa masalah:

1.Jika yang solat banyak bilangan rakaatnya (cth Zohor)

berimamkan yang sedikit bilangan rakaatnya (cth Subuh,

Maghrib), hukumnya seperti makmum masbuk iaitu

disempurnakan bilangan rakaat selepas imam memberi salam.

2.Jika imam solat Subuh, membaca Qunut, maka afdhal bagi

makmum mengikut imam.

3.Begitu juga jika imam membaca tasyahhud akhir pada solat

Maghrib dan makmum solat Zohor, afdhal bagi makmum

mengikut imam.

_ Makmum boleh mufaraqah dari imam semasa imam baca

qunut pada solat Subuh atau tasyahhud akhir pada solat

Maghrib. Kelebihan berjemaah tidak hilang dari makmum

kerana mufaraqah tersebut dibuat bagi memelihara aturan

solatnya.

4.Jika makmum sedikit bilangan rakaat solatnya (cth Subuh)

berimamkan kepada yang banyak bilangan rakaat (cth Zohor),

harus bagi makmum mufaraqah sebaik sahaja cukup bilangan

rakaatnya dan imam bangun kepada qiam rakaat ketiga

Atau

Harus makmum mengikut imam, iaitu ketika imam

tasyahhud awal, ia adalah tahiyyat akhir bagi makmum. Ketika

ini, afdhal bagi makmum menanti imam untuk memberi salam

bersama-sama dengan imam.

Jika imam tidak duduk untuk tasyahhud awal, makmum

tidak boleh menanti di dalam tasyahhudnya. Oleh itu wajib bagi

makmum niat mufaraqah ketika itu. Jika tidak batal solatnya

5.Jika makmum solat maghrib berimamkan yang solat zohor,

wajib bagi makmum mufaraqah ketika imam bangun untuk

qiam pada rakaat ke-4. Ketika ini makmum tidak boleh menanti

imam untuk memberi salam bersamanya, kerana menanti imam

ketika itu menyebabkan makmum melakukan pekerjaan yang

tidak dibuat oleh imam iaitu tahiyyat awal bagi imam.


Tertib solat berjemaah yang afdhal

1. Solat berjemaah-paling kurang seorang imam dan seorang

makmum. Afdhal solat berjemaah dari solat bersendirian

walaupun tidak khusyuk solat berjemaah berbanding solat

bersendirian.

2. Tertib-Jumaat kerana disyarat berjemaah, subuh Jumaat,

subuh lain, Isyak, Asar, Zohor, Maghrib.

3. Afdhal solat berjemaah berkait dengan tempat: 3 masjid-

Masjidilharam, Masjid Nabi, MasjidilAqsa, masjid yang diyakini

halal sumber binaan dan tempat.

4. Jika berlaku keadaan solat di masjid tidak dapat berjemaah

iaitu berseorangan, sedangkan solat di rumah dapat berjemaah,

maka afdhal solat berjemaah, kerana perkara yang berkait

dengan ibadat iaitu berjemaah lebih afdhal dari yg bergantung

dengan tempat iaitu masjid.

5. Solat berjemaah yang ramai lebih afdhal dari yang sedikit,

melainkan jika imamnya bid’ah dan kumpulan sedikit itu tidak

bid’ah

6. Berjemaah dalam kumpulan sedikit yang didengar bacaan

Fatihah dan surah imam lebih afdhal dari berjemaah yang tidak

dapat didengar bacaan Fatihah dan surah imam

7. Mereka yang lebih utama menjadi imam adalah pemerintah,

imam dilantik, yang alim fiqh, qari, warak, lebih awal Islamnya,

keturunan baik, suci pakaian, suci badan, baik pekerjaannya,

elok suaranya, elok rupanya.

8. Jika makmum mufaraqah dari imam kerana ada keuzuran,

fadhilat berjemaahnya tidak luput, sama ada keuzuran diri

makmum atau imam. Contohnya imam meninggalkan tahiyat

awal, qunut atau dipanjangkan bacaannya lebih dari sekurangkurang

afdhal sedangkan makmum tidak berupaya atau

keadaan makmum yang perlu disegerakan solatnya.

9. Kadang-kadang wajib bagi makmum berniat mufaraqah, iaitu

apabila berlakunya keadaan yang menjadikan solat imam batal,

sedangkan makmum mengetahui imamnya batal. Jika tidak

berniat mufaraqah, batal solat makmum.

4 Perkara yang didapati oleh makmum ketika

berjemaah:

1. Mendapat fadhilat berjemaah

2. mendapat Jumaat

3. mendapat fadhilat Takbiratul Ihram bersama imam

4. mendapat rakaat

Huraian:

1.Mendapat fadhilat berjemaah

Makmum mendapat pahala berjemaah jika sempat Takbiratul

Ihram sebelum imam memberi salam pertama, walaupun

makmum tidak sempat duduk bersama imam. Ini kerana

makmum sempat berjemaah dalam satu rukun bersama imam

iaitu Takbiratul Ihram. Namun dari segi fadhilat, tidak sama

dengan mereka yang sempat berjemaah dari awal.

Beberapa Masalah:

1. Jika makmum masbuk, selepas Takbiratul Ihram, tiba-tiba

imam memberi salam, sedangkan makmum belum sempat

duduk bersama imam. Oleh itu makmum tidak boleh duduk

bersama imam kerana duduknya imam di saat itu dikira diluar

solat. Maka makmum tidak boleh mengikut imamnya iaitu

duduk bersama imam. Jika makmum duduk juga, batal

solatnya. Jika lupa atau jahil, tidak batal tetapi wajib bangun

dengan segera jika ingat (dalam masalah lupa) atau tahu

(dalam masalah jahil), kemudian sunat sujud sahwi.

2. Jika makmum masbuk, imam masih membaca tasyahhud dan

belum memberi salam, wajib bagi makmum duduk bersama

imam. Jika tidak, batal solat.

3. Jika seorang baru datang untuk solat berjemaah ketika imam

selesai rukuk pada rakaat akhir, sunat baginya menanti salam

imam untuk mendirikan solat berjemaah yang baru untuk

mendapat pahala berjemaah yang lebih sempurna. Itupun jika

masa masih panjang. Jika masa hampir habis, sunat berjemaah

terus bersama imam yang ada. Menurut Ibn Hajar, sunat

menunggu untuk berjemah yang baru itu selama tidak luput

fadhilat awal waktu atau waktu ikhtiar Jika luput kedua-dua

waktu itu kerana menantikan kedatangan jemaah baru, maka

lebih baik berjemaah dengan yang asal.

2. Mendapat Jumaat

Dikira mendapat Jumaat selepas dapat rakaat bagi makmum

bersama imam walaupun pada rukuk rakaat kedua. Apabila

makmum mendapat rakaat, hendaklah ia tambah satu rakaat

lagi setelah selesai imam memberi salam. Sunat bagi makmum

menguatkan bacaan Fatihah dan surah pada rakaat keduanya.

Makmum masbuk yang tidak sempat mendapat Jumaat kerana

tidak dapat rakaat bersama imam wajib juga berniat Jumaat,

dan solat disudahkan dengan Zohor (iaitu 4 rakaat). Ada

pendapat berkata harus dengan niat Zohor terus.

3. Mendapat fadhilat Takbiratul Ihram bersama imam

Bagi makmum yang sempat bertakbir mengiringi Takbiratul

Ihram imam, dikira dapat fadhilat Takbiratul Ihram dengan 2

syarat:

Makmum berada di belakang imam ketika imam Takbiratul

Ihram

Makmum terus mengiringi Takbiratul Ihram sebaik sahaja imam

selesai takbir.

Masalah:

1.Sunat bagi makmum tidak berlari ke tempat berjemaah

walaupun takut luput fadhilat Takbiratul Ihram bersama imam.

Ini berbeza dengan Jumaat, wajib bersegera sekadar

kemampuan.

2. Sunat bagi imam atau yang solat bersendirian menunggu

mereka yang hendak berjemaah bersamanya. Tempat menanti

ialah semasa rukuk di rakaat akhir atau tasyahhud akhir kerana

Allah dan tidak dalam masa yang lama.

3. Sunat bagi imam menunggu makmum di dalam sujud kedua

(dalam masalah makmum muafiq ketinggalan dari imam

dengan sebab ia menghabiskan bacaan fatihah)

4. Sunat imam meringankan solat dengan melakukan sunat

ab’adh dan hai’ah iaitu sekurang-kurang afdhal dan jangan

sampai had terlebih akmal, melainkan makmum redha (iaitu

dengan berlafaz, dan tidak memadai dengan diam seperti yang

difahami oleh Sheikh Ramli dan Ibn Hajar)

5. Makruh memulakan solat sunat selepas Iqamah dibuat. Jika

seseorang solat sunat, tiba-tiba Iqamah dibuat, hendaklah

disempurnakan solatnya. Ini dibuat selama mana tidak takut

luput berjemaah Jika takut luput berjemaah, sunat bagi

makmum memberhentikan solatnya dan meneruskan

berjemaah bersama imam.

4. Mendapat Rakaat

Bagi makmum masbuk yang sempat rukuk bersama imam,

dikira mendapat rakaat dengan 3 syarat:

i. Makmum sempat Takbiratul Ihram dengan sempurna

sedangkan imam masih dalam rukuk.

ii. Makmum sempat rukuk bersama imam dengan sempat

Tomakninah.

iii. Rukuk bagi makmum yang dikira sah berhubung dengan

rukuk imam yang dikira sah iaitu semasa imam rukuk, tidak ada

apa-apa keadaan yang membatalkan solat imam seperti

berhadas atau kena najis.

Masalah:

1. Makmum masbuk yang sempat rukuk bersama imam dengan

dapat tamakninah, tiba-tiba imamnya berhadas. Makmum dikira

dapat rakaat kerana dapat tamakninah rukuknya bersama

imam. Sebaliknya makmum yang rukuk tidak sempat

tamakninah, tiba-tiba imam berhadas, maka makmum tidak

mendapat rakaat tersebut.

Demikian juga makmum tidak dapat rakaat jika syak-adakah ia

mendapat tamakninah rukuk bersama imam atau tidak.

Makmum perlu menambah satu rakaat kerana rukuk tidak dikira

dapat rakaat, kemudian makmum sujud sahwi kerana syakitu

berlaku melarat selepas imam memberi salam, dan syak seperti

ini dikira luar tanggungan imam.

2. Jika seseorang ingin solat pada waktu yang hampir habis,

tiba-tiba ada seorang yang sedang solat dalam keadaan rukuk.

Kalau ia berjemaah dengannya, dapat satu rakaat solatnya

dalam waktu. Kalau tidak berjemaah, tidak dapat solat dalam

waktu walaupun satu rakaat. Maka ketika itu wajib ia

berjemaah untuk mendapat rakaat di dalam waktunya

walaupun satu rakaat, dan solatnya menjadi solat tunai

walaupun sebahagian rakaat lain diluar waktu, kerana ia

mendapat rakaat, sekurang-kurangnya satu rakaat di dalam

waktu.

Perkara-perkara sunat yang dilakukan oleh makmum

bersama imam

Makmum masbuk disunatkan takbir intiqalat ketika sama-sama

berpindah dengan imam walaupun bukan tempat baginya.

Misalnya ia masuk berjemaah ketika imam iktidal. Imam turun

untuk sujud. Makmum sama-sama turun sujud dengan bertakbir

walaupun turun itu bukan tempat bagi makmum.

Makmum masbuk disunatkan angkat tangan kerana mengikut

imam seperti ia sama-sama bangun dengan imam ketika imam

bangun dari tasyahhud awal. Sementara makmum masbuk

tidak disunatkan mengikut imam pada keadaan duduk, seperti

imam duduk tawarruk pada tahiyat akhir. Maka makmum yang

belum bertahiyat akhir, sunat duduk iftirash.

Masalah:

Wajib bagi makmum masbuk bangun selepas imam memberi

salam kedua. Oleh itu, haram bagi makmum itu masih duduk.

Jika ia masih duduk bukan pada tempatnya, batal solatnya.

Jika makmum duduk selepas imam memberi salam kedua dan

kebetulan tempat tasyahhud awal baginya, maka harus bagi

makmum duduk walaupun lama masanya. Contohnya: imam

pada rakaat ke-3 pada solatnya 4 rakaat. Makmum baru masuk

berjemaah ketika itu Ertinya semasa imam tahiyat akhir, tempat

itu ialah tempat tahiyat awal bagi makmum.

HUKUM MASBUQ DAN MUAFIQ

Setiap makmum yang berjemaah, fardhu atau sunat, tidak

terlepas sama ada keadaannya masbuq atau muafiq.

Definisi:

Muafiq- makmum yang bersama imam iaitu makmum sempat

menghabiskan bacaan Fatihahnya ketika ia qiam bersama

imam.

Hukum:

dimaafkan kepada makmum muafiq ketinggalan dari

imam sebanyak 3 rukun panjang sekiranya berlaku keadaan

yang mengharuskan ketinggalan tersebut.

Contohnya: imam

rukuk, sujud pertama dan sujud kedua. Justru, kiranya

makmum tidak menyelesaikan bacaan Fatihahnya sebaik sahaja

imam berpindah ke rukun ke-4 baginya, maka makmum mesti

membuat pilihan antara mufaraqah atau mengikut imam

tersebut.

Definisi Masbuq-

Makmum yang didahului oleh imam iaitu

makmum yang tidak sempat menghabiskan bacaan Fatihahnya

atau langsung tidak sempat membacanya. Ia qiam bersama

imam atau ia mula berjemaah semasa imam sedang rukuk atau

hampir rukuk.

Oleh itu makmum masbuq tidak boleh ketinggalan dari imam

sampai 3 rukun panjang. Bahkan ia hendaklah membaca

Fatihah sekadar yang dapat. Apabila imam rukuk, ia hendaklah

rukuk. Fatihah yang tidak sempat dihabiskan ditanggung oleh

imam. Demikian juga, makmum masbuq yang mula berjemaah

semasa imam sedang rukuk, ia terus rukuk tanpa membaca

apa-apa. Apabila sempat rukuk bersama imam serta

tamakninah, maka dikira makmum tersebut mendapat rakaat

itu.

Masalah berhubung dengan makmum muafiq:

1. Makmum muafiq tidak sempat menghabiskan bacaan

Fatihah kerana tabiat lambat membaca, dimaafkan tertinggal

dari imam walaupun sehingga 3 rukun panjang. Jika bacaan

fatihah tidak dapat dihabiskan sehingga imam berpindah ke

rukun ke-4, makmum perlu membuat pilihan di antara

mufaraqah atau mengikut imam. Jika ia mengikut imam, rakaat

tersebut tidak dikira dan makmum mesti menambah satu rakaat

selepas imam memberi salam.

Makmum muafiq yang lambat bacaannya kerana was-was,

tidak dimaafkan ketinggalan dari imam 3 rukun panjang,

bahkan ia hendaklah menyempurnakan bacaannya sebelum

imam turun untuk sujud. Jika tidak sempat menghabiskan

bacaannya, hendaklah ia berniat mufaraqah.

Jika tidak berniat mufaraqah sebelum imam turun sujud, dan sebaik imam turun

sujud, batal solat makmum. (Makmum muafiq yang was-was

dihukumkan seperti orang yang sengaja melambatkan bacaan

Fatihahnya. Oleh itu tidak dimaafkan ketinggalan dari imam

sebanyak 3 rukun panjang.)

2. Makmum muafiq yang syak ia membaca Fatihah atau tidak,

dan belum lagi rukuk sedangkan imamnya sudah rukuk. Maka

makmum berkenaan wajib membaca Fatihah dan dimaafkan

ketinggalan dari imam 3 rukun panjang.

Jika makmum berkenaan belum selesai bacaan Fatihahnya sedangkan imam

berpindah ke rukun ke-4 baginya, maka makmum berkenaan

ketika itu membuat pilihan di antara mufaraqah atau terus

mengikut imam. Jika makmum tidak membuat pilihan, apabila

sampai sahaja imam kepada rukun ke-4, batal solatnya.

3. Makmum muafiq yang syak membaca Fatihah atau tidak,

kemudian rukuk bersama imam. Maka hukumnya makmum

tersebut tidak boleh kembali untuk membaca Fatihah, bahkan

wajib ia terus mengikut imam. Apabila imam selesai memberi

salam, wajib ia menambahkan satu rakaat lagi.

4. Makmum muafiq yang lupa membaca Fatihah semasa ia

qiam bersama imam, dan terus lupa sehingga imam rukuk,

sedangkan makmum masih belum rukuk. Kemudian baru

teringat, maka wajib makmum membaca Fatihah dan tidak

boleh ia rukuk bersama imam dan dimaafkan ia ketinggalan 3

rukun panjang dari imam.

5. Makmum muafiq yang syak membaca Fatihah atau tidak

semasa ia sudah rukuk, sedangkan imamnya belum rukuk.

Maka makmum itu wajib bangun semula membaca Fatihah dan

dimaafkan ketinggalan dari imam walaupun 3 rukun panjang.

6. Makmum muafiq yang tidak sempat membaca Fatihah

kerana membaca bacaan sunat selepas Takbiratul Ihram seperti

doa Iftitah. Imam rukuk dan makmum tidak sempat membaca

Fatihah atau menghabiskannya. Maka ia dimaafkan ketinggalan

3 rukun panjang dari imam.

7. Makmum muafiq yang menunggu saktah dari imam (iaitu

ia mendengar bacaan fatihah imamnya bertujuan mendapat

pahala sunat, dan bercadang membaca Fatihah apabila imam

membaca surah kemudiannya) tetapi sebaik sahaja imam

selesai membaca Fatihah,

i. ia terus rukuk tanpa membaca apa-apa surah. Justru,

makmum tidak sempat membaca Fatihah.

atau

ii. dibaca surah terlalu pendek sehingga makmum tidak sempat

menghabiskan bacaan Fatihah.

Maka hukum makmum begini dalam 2 masalah di atas ialah ia

wajib membaca Fatihah dan dimaafkan ia ketinggalan dari

imam sehingga 3 rukun panjang

8. Makmum muafiq tertidur di tengah solat pada tasyahhud

awal dengan tetap punggungnya di tempat duduk, berterusan

tidur, lalu ditinggal oleh imam sehingga imam turun untuk

rukuk. Barulah makmum terjaga dari tidurnya. Masalah ini

terdapat perselisihan di antara ulama:

i. Sheikh Ibn Hajar berkata: Makmum ini seperti orang yang

masbuk (iaitu tidak boleh ketinggalan dari imam sebanyak 3

rukun panjang. Bahkan ia hendaklah membaca Fatihah sekadar

yang dapat dan terus rukuk bersama imam. Jika ia sempat

rukuk serta ada tomakninahnya, maka dikira dapat rakaat

tersebut.

ii. Sheikh Ramli berkata: Makmum tersebut seperti makmum

muafiq (iaitu dimaaf ketinggalan 3 rukun panjang dari imam)

9. Makmum muafiq yang ketinggalan dari imam. Apabila imam

bertakbir untuk qiam, disangka imam duduk utk tasyahhud

awal. Lalu ia duduk bertasyahhud. Ia mendengar imam

bertakbir untuk rukuk, disangkanya bangun dari tasyahhud

awal. Selepas itu baru makmum sedar bahawa takbir imam tadi

untuk rukuk. Ada berlaku khilaf:

i. Sheikh Ibn Hajar berkata: Makmum ini seperti orang yang

masbuk (iaitu tidak boleh ketinggalan dari imam sebanyak 3

rukun panjang. Bahkan ia hendaklah membaca Fatihah sekadar

yang dapat dan terus rukuk bersama imam. Jika ia sempat

rukuk serta ada tomakninahnya, maka dikira dapat rakaat

tersebut.

ii. Sheikh Ramli berkata: Makmum tersebut seperti makmum

muafiq (iaitu dimaaf ketinggalan 3 rukun panjang dari imam)-

sama dengan di atas

10. Makmum muafiq yang sama-sama membaca tasyahhud

awal bersama imam. Apabila imam berdiri dari tasyahhud awal,

makmum masih membaca tasyahhud awal. Apabila makmum

berdiri dari tasyahhud awal, didapati imam sudah rukuk atau

hampir hendak rukuk. Berlaku khilaf di antara Ibn Hajar dan

Ramli:

i. i. Sheikh Ibn Hajar berkata: Makmum ini tidak termasuk

dalam kalangan muafiq (iaitu tidak boleh ketinggalan dari imam

sebanyak 3 rukun panjang kerana dikira sebagai sengaja

meninggalkan bacaan Fatihah. Bahkan ia hendaklah membaca

Fatihah, dan jika dapat disempurnakan Fatihahnya, kemudian

sempat rukuk bersama imam serta Tomakninah, maka dapat

rakaat. Jika ia tidak sempat rukuk serta tomakninah, maka

hendaklah ia mufaraqah sebelum imam turun sujud. Dan

setelah mufaraqah dari imam, hendaklah ia melakukan aturan

solat dengan berseorangan. Jika tidak mufaraqah, batal solat

makmum.

ii. Sheikh Ramli berkata: Makmum tersebut seperti makmum

muafiq (iaitu dimaaf ketinggalan 3 rukun panjang dari imam)-

sama dengan di atas

Masalah berhubung dengan makmum masbuq:

1. Makmum masbuq tidak sempat membaca Fatihah kerana

imam hampir rukuk atau sudah rukuk. Wajib bagi makmum

rukuk bersama imam. Sekiranya dapat rukuk bersama imam

serta tomakninah, maka dikira dapat rakaat. Fatihah yang tidak

sempat dibaca, ditanggung oleh imam.

2. Makmum masbuq tidak sempat menghabiskan bacaan

Fatihah kerana imam rukuk, maka wajib ia rukuk bersama

imam, walaupun tabiatnya membaca dengan lambat. Ia

berbeza dengan makmum muafiq yang bertabiat lambat

membaca Fatihah, maka wajib ia membaca Fatihah walaupun

ditinggalkan oleh imam sehingga 3 rukun panjang. Sebahagian

Fatihah makmum yang belum dibaca ditanggung oleh imam.

3. Makmum boleh menjadi muafiq pada rakaat pertama.

Kemudian menjadi masbuq pada rakaat kedua kerana tertinggal

dari imam dengan sebab terlambat dalam menunaikan aturan

solat. Justru, sebaik sahaja ia bangkit untuk qiam, didapati

imam rukuk atau hampir rukuk, maka makmum tersebut

menjadi masbuq. Maka, jika ia sempat qiam dengan sempurna,

kemudian terus rukuk serta tomakninah bersama imam, maka

dapat rakaat baginya dan dimaaf ia meninggalkan bacaan

Fatihahnya.

4. Makmum masbuq rukuk selepas imam iktidal, atau ia rukuk

bersama imam tetapi tidak sempat tomakninah. Oleh itu

makmum tidak dapat rakaat tersebut dan wajib menambah satu

rakaat selepas imam memberi salam.

5. Makmum masbuq yang membaca bacaan sunat (doa Iftitah)

selepas Takbiratul Ihram. Tiba-tiba imam rukuk sedangkan

makmum belum membaca Fatihah. Maka makmum wajib

membaca ayat Fatihah sekadar ayat yang dibaca pada bacaan

sunat. Makmum menggunakan ijtihad dengan zan. Selepas itu

ia rukuk bersama imam serta tomakninah dan mendapat rakaat.

6. Ada imam yang terlalu pantas gerakan atau bacaannya.

Justru makmum ketinggalan dari imam, misalnya makmum

bangkit dari sujud dan didapati imam telah rukuk. Makmum

tidak sempat membaca Fatihah. Oleh itu makmum wajib rukuk

bersama imam kerana ia dikira makmum masbuk. Jika sempat

rukuk bersama imam serta tomakninah, dikira dapat rakaat.

Begitulah hukumnya pada setiap rakaat.

7. Makmum masbuq tidak membaca Fatihah selepas Takbiratul

Ihram sehingga imam rukuk. Hukumnya wajib bagi makmum

membaca ayat Fatihah sekadar masa yang ia diam. Selepas itu

terus rukuk bersama imam. Jika sempat rukuk bersama imam

serta tomakninah, dikira dapat rakaat. Jika tak sempat, tiada

rakaat dan tambah satu rakaat selepas imam beri salam.

Masalah: Makmum masbuk ketinggalan dari imam kerana

hendak menyelesaikan bacaan Fatihahnya. Apabila imam

bangkit dari rukuk, wajib bagi makmum mufaraqah (mengikut

pandangan Ibn Hajar, Sharbaini, Ramli) dan tidak wajib

mufaraqah (mengikut Zakaria Ansari) bahkan diberi pilihan di

antara mufaraqah atau terus mengikut imam iaitu sujud

bersama imam dengan meninggalkan rukuk itu.

Hukum Makmum Masbuq Pada Solat Jumaat:

Jika ia sempat rukuk bersama imam serta tomakninah, maka

dikira mendapat Jumaat. Oleh itu ia dikehendaki menambah

satu rakaat lagi selepas imam memberi salam, dan sunat ia

membaca dengan nyaring pada bacaan Fatihah dan surah

kerana dikira mendapat rakaat Jumaat padanya. Masalah ini

berbeza jika ia sempat berjemaah selepas imamnya rukuk pada

rakaat kedua seperti ia datang berjemaah semasa imam berada

pada tasyahhud atau iktidal, atau ia sempat rukuk bersama

imam tetapi tiada tomakninah. Maka makmum tidak mendapat

Jumaat kerana dikira tidak dapat rakaat bersama imam. Oleh

itu, makmum hendaklah menyudahkan solatnya dengan Zohor.

Bacaan Fatihah dan surah pada dua rakaat pertama baginya

hendaklah diperlahankan kerana dikira solat Zohor baginya.

Bagi makmum yang masbuq solat Jumaat, tidak sempat

mengikut imam semasa imam rukuk pada rakaat kedua, maka

ada perselisihan pendapat dalam berniat Jumaat atau Zohor.

Ada di antara ulama berpendapat berniat Jumaat tapi

perlaksanaannya solat Zohor dan ada ulama berpendapat terus

sahaja berniat Zohor.

Bagi makmum masbuq yang mendapat rakaat bersama imam,

maka dikira mendapat Jumaat dan apabila orang lain berimam

dengannya selepas ia mendapat rakaat, maka dikira mendapat

jumaat juga. Begitulah sehingga masuk waktu Asar, barulah

dkiira habis Jumaat pada hari itu.

Susunan:

alfaqir ila rabbihi:

niknasri@hotmail.com

Kemaman, Terengganu.

3 RabiulAwwal 1426

12 April 2005

No comments: